ÇİN VE CHARLES DARWİN
"Çin ve Charles Darwin"
Darwinizm'in
20. yüzyıl Çin tarihi üzerindeki etkisi o kadar büyüktür ki, ünlü Harvard
Üniversitesi'nden tarihçi James Reeve Pusey, sırf bu konuyu ele alan China and Charles Darwin (Çin ve Charles Darwin) adlı bir kitap kaleme almıştır.
Kitapta, Darwin'in Türlerin Kökeni kitabının, İngiltere'de yayınlandıktan 36
yıl sonra, 1895'te Çince'ye çevrildiği ve bu tarihten sonra Çin'deki aydınlar
arasında görülmemiş bir hızla yayılarak çok büyük sosyal ve siyasi etkiler
oluşturduğu anlatılmaktadır. Pusey'in kitabının önsözünde şöyle yazar:
1895'ten
sonra Spencer'ın ünlü "uygun olanların hayatta kalması" kavramının
Çince karşılığı, yani yu sheng lieh pai
(güçlüler kazanır, zayıflar kaybeder)... binlerce makalenin konusu olmuş ve
Çin'deki eğitimli zihinler için herhangi bir fikri aksiyon için yegane dayanak
haline gelmiştir.65
James
Reeve Pusey, China and Charles Darwin adlı kitabında Çin'de
20. yüzyılın ilk yarısında gelişen fikir akımlarını incelemekte ve bunların
Maoizm'e nasıl zemin hazırladığını anlatmaktadır. Üzerinde durduğu isimlerden
biri, Liang Chi-chao'dur. Dönemin ünlü yazarlarından biri olan Liang Chi-chao,
kendisini Darwinizm'i ve materyalist felsefeye kaptırmış bir fanatiktir:
Liang
Chi-chao... 16 Ekim 1902 tarihli bir dergideki yazısında materyalizmin idealizme göre doğru bir felsefe olduğunu ve Darwin'in
sayesinde idealizme karşı galip gelmeye başladığını yazmıştır. "Son yirmi dört yılda dünya ne kadar da
muhteşem," diye yazmıştır, "evrim
teorisine ait olan bir dünya, materyalizm yükselmiş ve idealizm köşeye
sıkışmış durumda"... Aynı derginin 31 Ekim 1902 tarihli bir sonraki
sayısında ise, Çin komünistleri için sonradan adeta bir kutsal kitap haline
gelecek olan şu cümleyi kullanmaktadır: "Felsefe... yalnızca iki büyük
ekolden oluşur, materyalist ekol ve idealist ekol."66
China and Charles Darwin adlı kitapta, Darwinizm'in Çin'de materyalist,
çatışmacı ve devrimci bir kültür meydana getirdiğini ve bunun Maoizm'in
iktidara gelmesindeki en büyük etken olduğunu şöyle anlatmaktadır:
Darwin, Çin düşüncesinde gerçek bir yeniden doğuşun
gerçekleşmesine ilham vermiş ve bunu özellikle geleneksel bazı düşünceleri ve
eski otoritelerin itibarını yok ederek yapmıştır.... Ama bu dönem kısa sürmüş
ve yeni bir ortodoksinin (tutuculuğun), yani Mao Tse-tung'un düşüncesinin empoze edilmesiyle kesilmiştir.
Elbette bu empoze edilen fikir de,
Darwinizm'e çok şey borçludur. Çünkü Darwin
şiddet yoluyla değişim ve devrim kavramlarını meşrulaştırmıştır. Kuşkusuz
bu, Darwin'in Çin'e yaptığı en tarihi etkilerden biridir... 3000 yıldır Çin'de
isyan kavramı büyük bir günah olarak algılanmıştır. Bu güçlü günah duygusuna
karşı Mao Tse-tung.... büyük bir enerjiyle ve Darwinist karşı çıkışlarla
mücadele etmiştir. Sonunda Mao Tse-tung, Marxizm-Leninizm'in tek bir slogana
indirilebileceğini öne sürmüştür: "İsyan etmek haklıdır".... Bu,
isyanın bir doğa yasası olduğu anlamına gelmektedir ve bu ders Mao Tse-tung'a
Marx tarafından değil, Sun Yat-sen ve Liang Chi-chao tarafından öğretilmiştir,
onlar ise bunu Darwin'den öğrenmişlerdir.
Darwin devrim kavramına haklılık
kazandırmış
ve dolayısıyla Liang Chi-chao'nun... ve Mao
Tse-tung'un kültürel devrimlerine, yine Sun Yat-sen'in, Chiang Kai-shek'in
ve Mao Tse-tung'un politik devrimlerine
yardımcı olmuştur.
Marxistler
sanırım bu analizden hoşlanmayacaklardır. Onlar muhtemelen, zaferlerinin
kaynağının Sosyal Darwinistler olmadığını... komünist devrimde gerçekte
"halk gücü"nün harekette olduğunu, bu gücün toprak ağalarının
baskısı, kapitalist sömürü ve emperyalist saldırganlık tarafından üretildiğini
söyleceklerdir. Ama bu güç, (komünistler dışında) daha başka güçler tarafından
da kotarılabilirdi... Marxistler
entelektüelleri dönüştürmüşlerdir, ama bunlar zaten daha önceden Darwinizm
tarafından dönüştürülmüş kişilerdir. Eğer Marxistler Çin'deki kitleleri
uyandırmış "öngörü sahibi" kişilerse, Çin'in daha önceki dönemdeki
Sosyal Darwinistleri de Marxistler'i uyandıran "öngörü sahibi"
kişilerdir... Soru hala gündemdedir: Çin'i
Marxizm'e ve Mao Tse-tung'un düşüncesine uygun hale getirmekle, Darwin Çin'e ne
yapmıştır?67
Yukarıdaki
analiz bize Darwinizm'in Çin komünizminin temeli olduğunu açıkça
göstermektedir. Binlerce yıldır kendi içine kapalı bir imparatorluk olan Çin'i,
bir kaç on yıl içinde Kızıl Çin haline getiren fikri değişimin motoru,
Darwinizm olmuştur.
Darwin'in
Çin'i Maoizm'e hazırlamakla ona ne yaptığı sorusunun cevabını ise birazdan
inceleyeceğiz.
0 yorum: